At flyve kan være en vidunderlig oplevelse, men nogle gange kan det uventede ske. Fly kan blive forsinket, aflyst eller overbooket, og efterlade passagerer følelsen af frustration og magtesløshed.
Heldigvis kan du i nogle tilfælde have ret til kompensation.
Først er det vigtigt at vide, hvad der kvalificerer som en forsinkelse. For indenrigsflyvninger betyder en forsinkelse typisk en ventetid på mindst to timer ud over den planlagte afgangstid. For internationale flyvninger er det typisk tre timer.
Hvis din flyvning kvalificerer sig som en forsinkelse, skal du kontakte flyselskabet for at se, om de tilbyder nogen form for kompensation. Nogle flyselskaber kan tilbyde gavekort, miles eller endda hotelophold, hvis forsinkelsen er særlig lang.
Hvis flyselskabet ikke tilbyder kompensation, kan du stadig have muligheder. Du kan indgive en klage hos flyselskabet eller konsultere en forbrugerorganisation eller en advokat. I nogle tilfælde kan du få kompensation for udgifter som mad og logi.
Generelt set, hvis du oplever en forsinket flyvning, er det værd at undersøge dine muligheder for kompensation og hjælp. Det kan ikke gøre forsinkelsen mindre frustrerende, men det kan hjælpe med at opveje noget af besværet.
Flyhjælp hjælper flypassagerer med at sikre økonomisk kompensation for flyforsinkelser, aflysninger og overbookinger. De er eksperter på områdets jura og står for kommunikationen med flyselskaberne, som ofte er tilbageholdne med at udbetale kompensation I dag er man berettiget til op mod 4.500 kr. i kompensation, hvis ens flyafgang er blevet aflyst, overbooket eller forsinket med mere end tre timer ved ankomst.